Læs alle indlæg

Rammesætning i engelskundervisning

Rammesætning i engelskundervisning — giver overblik og selvstændige elever

Sarah Tarp har skre­vet bachel­or­o­p­ga­ve i engelsk med Uge­ske­ma­Re­vo­lu­tio­nen som omdrej­nings­punkt. Opga­ven hed­der ”Ram­me­sæt­ning i engelskun­der­vis­ning – giver over­blik og selv­stæn­di­ge ele­ver”. Hun under­sø­ger, hvor­dan Uge­ske­ma­Re­vo­lu­tio­nen kan bidra­ge til at give ele­ver­ne med­be­stem­mel­se og der­med medansvar i engelskun­der­vis­nin­gen i udsko­lin­gen. Sarah skri­ver blandt andet, at det frie valg af sam­ar­bejds­part­ne­re kan give ele­ver­ne en tryg­heds­fø­lel­se, […]

Læs mere ...
Arbejde med Ugeskema skaber begejstring, koncentration og motivation

Elever har styr på egen læring

To lære­re på Nors Sko­le har intro­du­ce­ret Uge­ske­ma­re­vo­lu­tio­nen — og det ska­ber begej­string, kon­cen­tra­tion og moti­va­tion   Ind­til for nyligt var den­ne klas­se vant til, at lære­ren stod ved tav­len og sat­te alle ele­ver­ne i gang med den sam­me opga­ve, hvor­ef­ter hun kom rundt for at hjæl­pe. Det gav ofte uro, ven­te­tid og træt­te børn. […]

Læs mere ...
Sådan skaber du overskud til alle i klassen

Tid til at rette opgaver?

Når du arbej­der med Uge­ske­ma, behø­ver du ikke bru­ge ret meget tid på at ret­te opga­ver. Du får nem­lig fri­gjort så meget af din tid i under­vis­nin­gen, at du får tid til at vej­le­de ele­ver­ne i pro­ces­sen. Jeg vil hel­le­re for­tæl­le ele­ver­ne, hvor­dan de skal gøre under­vejs i pro­ces­sen frem­for at bede dem ret­te, når […]

Læs mere ...
Elever tager ansvar

Hurtigt færdig med Ugeskema

Hur­tigt fær­dig med Uge­ske­ma Jeg har man­ge gan­ge ople­vet ele­ver, der vir­ke­lig klør på og er fær­di­ge med Uge­ske­ma­et tid­ligt på Ugen. Det er en enorm til­freds­stil­lel­se for bar­net. Jeg fyl­der aldrig ekstra opga­ver på Uge­ske­ma­et i løbet af ugen. Lad bar­net nyde suc­ce­sen, og fyld så mere på i næste uge. Alle ele­ver ved, […]

Læs mere ...
Trivsel og ro i klassen - skoleskift undgået

Fortæl den gode historie

Vi har fået en hen­ven­del­se fra TV, der ger­ne vil lave et indslag om den gode histo­rie. Vi får også jævn­ligt hen­ven­del­ser fra bla­de. De er meget inter­es­se­re­de i at høre om jeres udbyt­te af at arbej­de med Uge­ske­ma­Re­vo­lu­tio­nen. Er du en af de man­ge, der har glæ­de af Uge­ske­ma­Re­vo­lu­tio­nen? – og vil du være […]

Læs mere ...
tillid til eleverne

Tillid til eleverne

Det kræ­ver til­lid til ele­ver­ne, når du arbej­der med Uge­ske­ma. Du kan måske kom­me til at føle, at du mister sty­rin­gen. Det gør du selv­føl­ge­lig ikke. Ele­ver­ne plan­læg­ger deres eget arbej­de og væl­ger selv i hvil­ken ræk­ke­føl­ge, de løser opga­ver­ne. De væl­ger alt­så ikke om de arbej­der – kun ræk­ke­føl­gen. Under­vejs har du god tid […]

Læs mere ...
Ledelsen var på jagt efter redskaber til undervisningen

Redskaber til både folkeskolereform og lov om arbejdstid

”Vi var som ledel­se på jagt efter noget, der kun­ne hjæl­pe vores lære­re i dag­lig­da­gen med at kun­ne kla­re både en ny fol­ke­sko­lere­form og en ny lov om arbejds­tid,” for­tæl­ler skole­le­der Dag­ny Mad­sen. Næsten samt­li­ge lære­re og pæda­go­ger arbej­der nu med Uge­ske­ma, selv­om ledel­sen har lagt op til, at det skal være en fri­vil­lig ord­ning. […]

Læs mere ...

Eget kontor

Enkel­te ele­ver kan have brug for deres eget kon­tor – en afskær­met arbejds­plads, hvor bar­net kan træk­ke sig til­ba­ge og få ro i hove­d­et, i krop­pen og omkring sig. Jeg stød­te på det­te kon­tor på en af de sko­ler, hvor jeg var på besøg for at vej­le­de efter et kur­sus om Uge­ske­ma­Re­vo­lu­tio­nen. En meget enkelt […]

Læs mere ...
Ro i undervisningen

Helt ro

Vi har for­skel­li­ge græn­ser for, hvad vi mener med ro i under­vis­nin­gen. For mig bety­der ro, at der skal være HELT STILLE. Hvis du begyn­der at tale, mens nog­le ele­ver sta­dig små-snak­ker, sig­na­le­rer du, at det er det, du mener med ro. Jeg ple­jer at klap­pe for at få ro. I ind­kø­rings­fa­sen er det som […]

Læs mere ...