Et lys og en vej for en kommende lærer

Skrevet 28. maj 2019

Lærerstuderende anmelder den nye bog fra UgeskemaRevolutionen

 

Et lys og en vej for en kommende lærer

Natasha Mikkelsen, 4. års lærerstuderende 2019

Jeg blev første gang præsenteret for UgeskemaRevolutionen, da jeg skulle i gang med min 3. og sidste praktikperiode. Jeg kørte direkte på biblioteket og lånte Karinas første bog om UgeskemaRevolutionen og havde stor glæde af denne undervisningsmetode i mit sidste praktikforløb. Jeg blev derfor begejstret, da jeg for nylig fik mulighed for at anmelde den nye Ugeskema-bog, som er en fantastisk fortsættelse til den første bog.

Den nye bog er skrevet i lyset af den nye folkeskolereform og giver en glimrende vejvisning til, hvordan inklusion faktisk kan lykkes.

”Bogen giver en glimrende vejvisning til, hvordan inklusion faktisk kan lykkes.”

Vi bliver stopfodret med inklusionsbegrebet på studiet, men bliver også i vores praktikker ramt af en virkelighed, som ikke altid helt stemmer overens med det vi lærer om på studiet. Det føles på mange måder overvældende at skulle sendes ud i den virkelighed om få måneder. Heldigvis har jeg fået fornyet energi og mod på dette efter at have læst den nye bog om UgeskemaRevolutionen.

”Heldigvis har jeg fået fornyet energi og mod på skolens virkelighed, efter jeg har læst bogen.”

Karina beskriver så fint i sin bog, at reformerne kommer oppefra, og revolutioner kommer fra folket. Folket skal her ses som lærere, pædagoger og skoleledere. Jeg ved allerede nu, at UgeskemaRevolutionen kommer til at blive en stor del mit kommende job som lærer. Med hånden på hjertet, vil jeg ønske for læreruddannelsen, at man begynder at introducere og undervise i, hvordan man kan bruge Ugeskema som undervisningsredskab i folkeskolen.

”Jeg ønsker for læreruddannelsen, at man begynder at introducere og undervise i, hvordan man kan bruge Ugeskema som undervisningsredskab i folkeskolen.”

Få tid og overskud i skolehverdagenKnap 4 år på studiet er gået, og for første gang ser jeg et lys og en vej for mig som kommende lærer. Noget af det, jeg bliver allermest draget af i Karinas bog, er, hvordan hun fokuserer på, hvordan eleverne blot skal blive så dygtige, som de nu kan. Bogen giver mig redskaber til at kunne undervise uden at skulle tænke over buzz-ord som ’differentiering’ og ’inklusion’, fordi virkeligheden i disse begreber sker helt naturligt i undervisningen med UgeskemaRevolutionen.

”For første gang ser jeg et lys og en vej for mig som kommende lærer.”

Bogen serverer en lang række metoder og redskaber til at kunne vække elevernes lyst til læring, som blandt andet helt naturligt opstår, når eleverne pludselig skal til at have medansvar for egen læring.

Som kommende indskolingslærer har mange af mine tanker kredset om, hvordan jeg skal indrette mit klasselokale. Der er et pænt stykke om netop dette i bogen, som hedder ”Rum giver ro”. Dette afsnit indeholder en perfekt og meget veludført guide til, hvordan man kan få mest ud af indretningen i klasselokalet. Med UgeskemaRevolutionen er undervisningen ikke længere baseret på, at man som lærer står og underviser foran tavlen, og det giver hermed nogle helt andre muligheder for klasserumsindretning.

”Der en perfekt og meget veludført guide til, hvordan man kan få mest ud af indretningen i klasselokalet.”

Det kommende forældresamarbejde fylder også en stor del af mine tanker for tiden. Bogen indeholder et helt kapitel om forældresamarbejde, og det giver en masse tips og muligheder for mig som kommende Ugeskema-lærer.

Jeg er glad for, at jeg har fået kendskab til UgeskemaRevolutionen, og jeg glæder mig til at træde ind i lærergerningen med begge Ugeskemabøger under armen.

Natasha Mikkelsen, 4. års lærerstuderende