Trivsels-kommissionen er i gang med en folkehøring, og vi hjælper dig til at finde deres side. Inden du sender dit svar til Trivselskommissionen, vil jeg lige fortælle dig, at det er muligt at skabe en god skole med trivsel til alle børn og unge (og deres lærere) – også selvom økonomien er presset.
Fagligheden i skolen kan ikke stå alene. En optimal faglig udvikling forudsætter, at eleven trives – både på det personlige og sociale plan. Klassen er et socialt fællesskab, og i mine klasser er jeg altid gået op i at skabe et miljø, hvor alle trives. Det gør du sikkert også. Trivsel har en værdi i sig selv.
En EU-finansieret undersøgelse peger på øget trivsel, bedre inklusion og højere fagligt udbytte hos eleverne — også hos elever med særlige behov. Resultaterne fremgår af en spørgeskemaundersøgelse om UgeskemaRevolutionens anvendelse og oplevede effekt i grundskolen.
De største fordele, der anføres, knytter sig til:
- Elevernes faglige udbytte af undervisningen
- Elevmotivation og lyst til at lære
- Mulighederne for at inkludere elever med særlige behov og udfordringer
- Elevtrivsel
- Læreroverskud
- Lærerens planlægning og forberedelse af undervisningen.
“ Jeg har opdaget, at når man arbejder med
Ugeskemaet, så lykkes alle børn i fællesskabet
og bliver så dygtige, de kan.”
Marianne Steen Hansen, inklusionskoordinator/vejleder