Læs alle indlæg

Selvstændige skoleelever

Selvstændighed på skemaet

”For mig har den stør­ste for­skel været, at der er mere tid til den enkel­te elev. Nu har jeg snak­ket med en elev i fem minut­ter, og de andre har arbej­det vide­re i mel­lem­ti­den, så det fun­ge­rer fak­tisk godt,” siger Met­te Søren­sen i en arti­kel om Uge­ske­ma­Re­vo­lu­tio­nen i Viborg Fol­ke­blad. Hvor er det dej­ligt at […]

Læs mere ...
Revolution på skemaet

Revolutionen på skemaet

“Jeg har bed­re tid til at kom­me rundt og snak­ke med de enkel­te ele­ver,” siger Jyt­te And­re­sen. “Des­u­den opda­ger jeg mere, hvem der har brug for mere hjælp, end jeg hav­de for­modet. De kan nem­lig ikke læn­ge­re gem­me sig, da jeg jo snak­ker med dem hver især om de opga­ver, der skal løses, i ste­det […]

Læs mere ...

Anmeldelse Børnehaveklasseforeningen

Anmel­del­se Bør­ne­ha­ve­klas­se­for­e­nin­gen For­fat­ter­ne kom­mer i bogen omkring de emner, der er oppe i tiden; klas­se­le­del­se,  aner­ken­del­se, inklu­sion, under­vis­nings­dif­fe­ren­ti­e­ring, klas­se­triv­sel, respekt for bar­net, ansvar­li­ge og gla­de børn og ikke mindst ind­dra­gel­se af for­æl­dre­ne. Kan man ønske sig mere af én bog? Jeg tror det ikke! Citat fra anmel­del­sen  

Læs mere ...
Skole med overskud til alle

På jagt efter en ny måde at undervise på

Lærer­ne på Møn­sted og Spar­kær sko­ler skal væk fra tav­­le-under­­vis­­nin­­gen og i ste­det lære fra sig efter et nyt Uge­ske­ma­kon­cept. Den pæda­go­gi­ske leder på Spar­kær Sko­le, Jens Johan­sen, påpe­ge­de, at sko­lere­for­men og fokus på indi­vi­du­el­le fær­dig­he­der hos ele­ver­ne gene­relt sam­men med inklu­sions­tan­ken gør, at man bli­ver nødt til at tæn­ke nye tan­ker omkring under­vis­nin­gen. Sko­len […]

Læs mere ...

Udjævn arbejdsbyrden – hold løbende skole/hjem-samtaler

Det er måske nu du skal over­ve­je, hvor­dan sko­le/hjem-sam­ta­­ler­­ne skal afvik­les efter som­mer­fe­ri­en, når det skal fore­gå inden for nor­mal ”åbnings­tid”. Jeg har meget gode erfa­rin­ger med at hol­de løben­de sko­le/hjem-sam­ta­­ler. Jeg for­de­ler sko­le/hjem-sam­ta­­ler­­ne over året, så jeg for eksem­pel hol­der 3 sam­ta­ler hver anden uge. I de mod­sat­te uger hol­der jeg elev­sam­ta­ler, hvor vi […]

Læs mere ...
Læseniveau skema

Førsteklasses læsning

Jeg har haft stor glæ­de af at note­re ele­ver­nes læse­ni­veau løben­de, så ved jeg præ­cis, hvil­ke bøger jeg kan for­slå til den enkel­te elev. Du kan få et hur­tigt over­blik over læse­ni­veau­et, hvis du ind­de­ler bøger­ne i kate­go­ri­er. Det hjæl­per også ele­ver­ne til selv meget hur­tigt at fin­de ud af, hvil­ke bøger de skal væl­ge. […]

Læs mere ...