Fra Ugeskemaelev til gymnasieelev

Skrevet 15. april 2018

Som gymnasieelev har det stor betydning, hvilket fundament der er skabt i folkeskolen. Mads fortæller, hvordan det var for ham at arbejde med UgeskemaRevolutionen i indskolingen, og hvad det betyder for ham i dag, hvor han går på gymnasiet.

Noget af det Mads peger på er ansvar, selvstændighed og evnen til at strukturere sit arbejde. Og så fremhæver han selvtillid som noget helt centralt.

Jeg blev mere selvsikker på min faglige kunnen, da jeg kunne lave nogle mål og en handleplan for, hvordan jeg skulle udvikle mig og hele tiden havde mulighed for at justere på det, hvis det ikke gik, som det skulle.
Mads, tidligere Ugeskemaelev – nu gymnasieelev

Jeg kan virkelig anbefale dig at se videoen med Mads, som er en af mine tidligere elever.

 

Læs også artiklen fra Bornholms Tidende UgeskemaRevolutionen giver overblik og selvstændige elever

 

Her kan du læse, hvad Mads fortæller:

En af de ting, jeg tænker tilbage på, når jeg tænker på min oplevelse som elev i UgeskemaRevolutionen, er ansvar, selvstændighed i en tidlig alder – og så var UgeskemaRevolutionen jo en helt ny undervisningsmetode, hvor vi fik struktureret måden, vi arbejdede på. Det var rigtig godt for os, fordi vi fik struktureret måden, vi arbejdede på, så vi vidste præcis, hvad det var vi skulle lave og vigtigst af alt, hvad det var, vi skulle lære. Når man fra en tidlig alder får muligheden for at lave en plan for, hvad det er, man skal lave i løbet af en uge, giver det en enorm selvstændighed allerede fra en tidlig alder. Lige netop det her har jeg kunne bruge gennem hele min skoletid i forhold til at lære at strukturere mit arbejde bedre.

En af de andre ting, jeg også tænker på, når jeg tænker tilbage på mine oplevelser, er selvtillid. UgeskemaRevolutionen gav mig mulighed for at arbejde ud fra mit eget udgangspunkt, så jeg slap for denne her konkurrence og niveauopdeling, der tit kan tære på selvtilliden. Jeg blev også mere selvsikker på min faglige kunnen, da jeg kunne lave nogle mål og en handleplan for, hvordan jeg skulle udvikle mig og hele tiden havde mulighed for at justere på det, hvis det ikke gik, som det skulle. Det her har jeg altså kunne tage med mig hele mit skoleliv og bruger det også stadig den dag i dag i gymnasiet.

En anden ting, jeg tænker tilbage på, det er, at UgeskemaRevolutionen hjalp mig med at definere min arbejdsmetode. Jeg gik i klasse med min bedste ven, og vi arbejdede meget sammen i starten. Det gik rigtig fint, vi arbejde sådan set godt sammen, men som tiden gik, der fandt vi bare ud af, at vi havde to vidt forskellige måder at arbejde sammen på. Han havde en metode, hvor han godt kunne lide at få stort set alle opgaver gjort færdigt for derefter at holde pause, hvor jeg mere havde behov for at få en puster mellem opgaverne. Det var min arbejdsmetode, og den har jeg stadig taget med mig den dag i dag. Det gjorde også dengang, at jeg lærte at arbejde sammen med andre og lede efter andre, der havde samme arbejdsmetode som mig, selvom det ikke nødvendigvis var mine bedste venner.

Så UgeskemaRevolutionen har givet mig en masse redskaber og en masse metoder, som jeg har brugt gennem hele min folkeskoletid og stadig bruger på gymnasiet den dag i dag. De er simpelthen bare tatoveret på min rygrad.

UgeskemaRevolutionen har givet mig en masse redskaber.
De er simpelthen bare tatoveret på min rygrad.
Mads

 

Ny organisering af skoledagen giver dig mulighed for en hverdag med overskud – Få det hurtige overblik