Jeg har haft stor glæde af at notere elevernes læseniveau løbende, så ved jeg præcis, hvilke bøger jeg kan forslå til den enkelte elev.
Du kan få et hurtigt overblik over læseniveauet, hvis du inddeler bøgerne i kategorier. Det hjælper også eleverne til selv meget hurtigt at finde ud af, hvilke bøger de skal vælge. De bliver hurtigt bevidste om, hvilket niveau der er det næste, og de arbejder meget aktivt på at nå deres næste læseniveau.
Jeg har bøger stående i klassen inddelt i følgende kasser:
- Bøger, som barnet kan læse ved at se på billederne
- Søren og Mette
- Lix 3,0 – bøger af Birthe Kot
- Lysegrøn Dingo
- Mørkegrøn Dingo
Når eleven læser Mørkegrønne Dingobøger på et sikkert niveau, er han klar til Gummi-Tarzan. Det er min erfaring, at Gummi-Tarzan er den bedste bog, når eleven skal gå fra letlæsningsbøgerne til de ”rigtige” bøger. Når først de har læst Gummi-Tarzan, er de klar til de andre bøger.
Du vurderer, hvilket læseniveau barnet befinder sig på. Når du synes, at han er tilstrækkelig sikker til at kunne klare at læse noget lidt sværere, prøver I sammen. Når du kan se, at han kan det, forklarer du ham, hvor han kan finde de bøger, som han skal læse fremover. Du noterer datoen for det nye læseniveau i et skema, så du har overblik over alle elevernes læseniveau.
Jeg vil gerne dele det skema med dig, som jeg selv har haft stor glæde af. Du kan downloade læseniveau-skemaet i Word eller Excel. I venstre kolonne skriver du navnene på alle elever i klassen – så er det blot at skrive datoer ind, efterhånden som eleven når et højere læseniveau. For at få et grafisk overblik over klassens læseniveau, markerer jeg med en gul overstregningstusch, hvor langt eleverne er nået.
Vil du læse mere om undervisningsdifferentiering eller mine kurser?