Kategori: Klasseledelse

Klasseledelse, der giver ro, trivsel og dygtige elever

Klasseledelse, undervisningsdifferentiering og inklusion bliver en realitet. Ro og trivsel i klassen…

UgeskemaRevolutionen skaber muligheder

UgeskemaRevolutionen skaber muligheder ”Metoden skaber ifølge skolerne mulighed for at arbejde med undervisningsdifferentiering, inklusion og klasseledelse.” Sådan skriver EVA om UgeskemaRevolutionen i sin nyeste rapport. UgeskemaRevolutionen er en forholdsvis ny måde at organisere undervisningen på, hvor det bliver muligt at undervisningsdifferentiere og inkludere elever med særlige behov. Eleverne bevarer deres lyst til at lære, og… Læs mere »

Alt det overskud – kan det nu også passe

Alt det overskud – kan det nu også passe Jeg ved godt, at det lyder rosenrødt og næsten som en uopnåelig ønskedrøm, når jeg fortæller, at det faktisk kan lade sig gøre med både undervisningsdifferentiering, inklusion, klasseledelse og overskud i din hverdag i folkeskolen. Kan det nu også passe med alt det overskud, tænker du… Læs mere »

Ro i undervisningen

Ro i undervisningen – halvt eller helt kryds? Uro? – min nysgerrighed er vakt. Der skal være ro i undervisningen, når klassen arbejder med Ugeskema. Det er en noget skeptisk lærer, der møder mig, da jeg holder kursus. Hun har med sine egne øjne været ude at se – og navnligt høre – Ugeskema i praksis.… Læs mere »

Tid til at rette opgaver?

Tid til at rette opgaver? Når du arbejder med Ugeskema, behøver du ikke bruge ret meget tid på at rette opgaver. Du får nemlig frigjort så meget af din tid i undervisningen, at du får tid til at vejlede eleverne i processen. Jeg vil hellere fortælle eleverne, hvordan de skal gøre undervejs i processen fremfor… Læs mere »

Hurtigt færdig med Ugeskema

Hurtigt færdig med Ugeskema Jeg har mange gange oplevet elever, der virkelig klør på og er færdige med Ugeskemaet tidligt på Ugen. Det er en enorm tilfredsstillelse for barnet. Jeg fylder aldrig ekstra opgaver på Ugeskemaet i løbet af ugen. Lad barnet nyde succesen, og fyld så mere på i næste uge. Alle elever ved,… Læs mere »

Tillid til eleverne

Tillid til eleverne Det kræver tillid til eleverne, når du arbejder med Ugeskema. Du kan måske komme til at føle, at du mister styringen. Det gør du selvfølgelig ikke. Eleverne planlægger deres eget arbejde og vælger selv i hvilken rækkefølge, de løser opgaverne. De vælger altså ikke om de arbejder – kun rækkefølgen. Undervejs har… Læs mere »

Helt ro

Helt ro Vi har forskellige grænser for, hvad vi mener med ro i undervisningen. For mig betyder ro, at der skal være HELT STILLE. Hvis du begynder at tale, mens nogle elever stadig små-snakker, signalerer du, at det er det, du mener med ro. Jeg plejer at klappe for at få ro. I indkøringsfasen er… Læs mere »

Anmeldelse Børnehaveklasseforeningen

Anmeldelse Børnehaveklasseforeningen Forfatterne kommer i bogen omkring de emner, der er oppe i tiden; klasseledelse,  anerkendelse, inklusion, undervisningsdifferentiering, klassetrivsel, respekt for barnet, ansvarlige og glade børn og ikke mindst inddragelse af forældrene. Kan man ønske sig mere af én bog? Jeg tror det ikke! Citat fra anmeldelsen https://www.boernehaveklasseforeningen.dk/…/Skolestart%203%202016_indhold.pdf

Kom nemt i gang med Ugeskema

Den nemmeste vej til at komme godt i gang med Ugeskema er ved at indføre det sammen med kammerathjælp og klodser. Når du ikke kender eleverne, starter du med at lave et Ugeskema, der er ens for alle. Et Ugeskema, hvor du ikke fylder mere på skemaet, end at du er sikker på, at alle elever kan… Læs mere »

Et spørgsmål om tid

I går fik jeg en henvendelse fra en kvinde, der fortæller, at hun har læst bogen med stor interesse. Hun havde et spørgsmål: ”Når en aktivitet i ugeskemaet f.eks. er afsat til at tage tre timer, hvordan ved eleverne så, at tiden er brugt?” Mit svar er, at nogle elever arbejder hurtigt, andre er mere… Læs mere »