Ugeskema i Udskolingen – giver “total mening”

Skrevet 9. juni 2016

Når du arbejder med Ugeskema i udskolingen, bliver det muligt for dig at få elevernes mange forskellige kompetencer i spil, og det faglige niveau bliver virkelig højt. ”I overbygningen er stort set alle fag i skemaet, og det giver helt klart eleverne en større selvstændighed,” fortæller Lisbeth Haahr, til Bornholms Tidende i artiklen ”UgeskemaRevolutionen giver overblik og selvstændige elever”.

Det giver helt klart eleverne en større selvstændighed

Opgaverne er mere komplekse i udskolingen end tidligere i skoleforløbet, og du tænker måske, hvordan det kan lykkes at formidle den store mænge af fagligt stof, når klassen arbejder med Ugeskema. Samtidig er der flere fag – og nogle af fagene er kun repræsenteret med få ugentlige timer.

Redskaber til udskolingJeg vil anbefale, at du arbejder med det samme Ugeskema over en længere periode i udskolingen. Hvis jeg vælger, at køre Ugeskemaet over én uge som tidligere i skoleforløbet, kan det være svært at få plads til andet end træningsopgaver. Det er ærgerligt, synes jeg. Jeg vil anbefale, at du udvider Ugeskemaet til at gælde for to, tre eller fire uger. Det giver dig mulighed for også at bygge projekter og mere komplekse opgavetyper ind i Ugeskemaet.

Elever vil gerne tage ansvar

Elever vil gerne tage ansvar og leve op til det, vi forventer af dem – også i udskolingen (selvom det måske nogle gange kan være svært at tro…)

I udskolingen har eleverne en alder, hvor de er trætte af voksne mennesker, der hele tiden fortæller dem, hvad de skal. Det kan være forældre, men altså også os lærere. De unge mennesker vil gerne selv bestemme, og det giver eleverne en enorm følelse af frihed, at de selv må vælge, hvilken rækkefølge de løser opgaverne i, hvor de sidder, og hvem de arbejder sammen med. Min erfaring er, at de unge mennesker tager ansvar, når vi giver dem muligheden for selv at tilrettelægge deres arbejde med UgeskemaeRevolutionen.

Selvom de unge mennesker kan være temmelig trætte af os voksne, så er det, de efterspørger allermest, voksne mennesker, der har tid til at lytte til dem og være nærværende tilstede. Det bliver muligt for dig, når klassen arbejder med Ugeskema.

Klar til ungdomsuddannelse

Elever vil gerne tage ansvarNår klassen arbejder med Ugeskema, får eleverne arbejdsrutiner med sig, som de skal bruge videre på gymnasiet eller en anden ungdomsuddannelse.

En af mine tidligere elever fortæller, hvordan hun undrer sig over, at alle hendes klassekammerater sidder og knokler til meget sent på aftenen, lige inden de skal aflevere en opgave på gymnasiet. ”Vi lærte da at planlægge vores tid helt tilbage i indskolingen, da vi arbejdede med Ugeskema, så den opgave er jeg færdig med for flere dage siden” fortæller hun.

Vi lærte at planlægge vores tid, da vi arbejdede med Ugeskema

I 10. klasse kommer alle eleverne med meget forskellige forudsætninger, og de skal videre i mange forskellige retninger. I løbet af det ene år skal de blive klar til en ungdomsuddannelse, og her giver det ”total mening” at bruge UgeskemaRevolutionen, fortæller Helle, der er lærer i et 10. klasse center.

Det giver total mening at bruge UgeskemaRevolutionen
i 10. klasse

Se videoen med Helle

Få flere redskaber

Måske sidder du og tænker:

Hvordan gør jeg nu lige det?

Det er det du lærer på mine kurser sammen med en helt masse konkrete redskaber til undervisningsdifferentiering, inklusion og klasseledelse i PRAKSIS.

Se mere om kurser