Der er noget særligt ved at læse 10.000+ ærlige og entusiastiske tilbagemeldinger fra lærere og pædagoger, der har været på kursus. Ikke fordi de har fået nyt software, fancy gadgets eller flere ressourcer – men fordi de har fået redskaber og mod til at forandre deres praksis.
Fællesnævneren i tilbagemeldingerne er klar:
Det handler om at skabe overskud – og at kunne fastholde de positive forandringer.
Når lærere siger: ”Jeg har fået lyst til mit arbejde igen”
Et kursusforløb bestående af ‘Skab overskud i hverdagen’, ‘Fasthold den positive forandring’ og ‘Få elevernes mål aktive i hverdagen’ har siden 2012 samlet begejstrede evalueringer fra lærere i hele landet. Mange har deltaget efter år med frustrationer over manglende ro, struktur og mulighed for at nå alle elever.
Deltagerne fremhæver især:
- Tydelig struktur i undervisningen, der skaber ro og overblik
- Redskaber til undervisningsdifferentiering, som er til at bruge i praksis
- Mulighed for at hjælpe flere elever uden at blive blæksprutte
- Forandringer, der holder – fordi de er realistiske
“Jeg har fået nye ideer og strategier til, hvordan jeg kan bygge min undervisning op, så jeg kan nå bedre og mere ud til alle elever.” – Kursusdeltager
“Jeg føler mig godt klædt på til at gå i gang – og det bobler af idéer!” – Diana Dybkjær
Overskud er ikke luksus – det er nødvendigt
I en tid hvor lærere balancerer mellem høje faglige krav, inklusion og elever med meget forskellige behov, er det afgørende at finde systemer, der skaber overblik – ikke stress.
Kurset viser, hvordan overskud ikke skabes ved at løbe hurtigere, men ved at organisere smartere. UgeskemaRevolutionen og arbejdet med elevmål og strukturredskaber har givet deltagerne konkret hjælp til at rydde op i kompleksiteten.
“Jeg er blevet bekræftet i, at det er muligt både at differentiere og skabe inklusion – uden at gå ned med stress.” – Kursusdeltager
En hverdag med retning – og virkning
Det mest tankevækkende i tilbagemeldingerne er måske dette:
De fleste havde ikke brug for at lære mere teori – de havde brug for at se, hvordan det kan gøres i praksis.
“Jeg fik mulighed for at afprøve det på egen krop – og mærke, hvordan det virker.”
“Det var praksisnært, jordnært og til at gå til.”
“Jeg fik mod til at starte allerede mandag morgen.”
Når lærere efter blot én dag melder tilbage, at de både er inspirerede, afklarede og klar til at handle – så har noget virket.
Små greb, stor effekt
Kurset viser, at det ikke kræver et paradigmeskift at skabe forandringer. Det kræver:
- Et klart formål
- Konkrete værktøjer
- Mod og opbakning til at gøre tingene lidt anderledes
Og vigtigst af alt: Det kræver, at lærere bliver mødt som professionelle, der ønsker at lykkes.
Når kursister siger: “Det her burde alle have som en del af læreruddannelsen”, og “Det her er det bedste, jeg har oplevet i mine 33 år som lærer”, så er det ikke bare et skulderklap.
Det er en påmindelse om, at god undervisning ikke bare handler om metoder. Den handler om mennesker, mod og mening.
Har du også lyst til at opleve, hvordan små ændringer kan gøre en stor forskel i din hverdag?
Så er næste forløb klar til dig – med overskud, struktur og energi i rygsækken.
Find et kursus nær mig