”Wauw, hvor er der blevet meget plads!” udbrød deres kolleger begejstret. Og inden jeg fik set mig om, ville de alle sammen have hjælp til at indrette deres klasselokale, så de kunne få lige så meget plads og et skønt læringsmiljø 🙂
Du kan se et før- og efter-billede, så du kan se effekten af at indrette anderledes – og her har vi endda bevaret alle møblerne i lokalet…
Indretning af læringsmiljø
Før Efter
”Wauw, hvor er der blevet meget plads!”
I mine klasser går jeg skridtet videre. For at få plads til sofaer, madrasser og sækkestole fjerner jeg en tredjedel af de traditionelle skolemøbler.
”Men hvad med deres tasker, der jo plejer at hænge på bordet eller stolen,” bliver jeg spurgt.
Mine elever har en garderobeplads, hvor både overtøj og taske kan være. Skal et barn bruge noget fra tasken, lister han bare ud og henter det, mens klassen arbejder med Ugeskema. Det forstyrrer ikke nogen og giver samtidig et kort afbræk, inden arbejdet genoptages.
Hvis din klasse ikke har garderobepladser, kan du for eksempel stille en rumdeler i klassen, sådan at hver elev får et separat rum til sin taske.