For et par måneder siden fortalte to lærere mig om, hvordan de havde grebet bekymringen an i deres forældregruppe. Til forældremødet valgte de at bruge noget af tiden på at lade forældrene arbejde med Ugeskema. Nogle af de opgaver, de byggede ind i Ugeskemaet til forældrene, var:
- evaluering af klasseregler
- case om hvordan forældrene kunne bidrage til inklusion
- arrangementer i klassen
- pause
Efterfølgende havde de en fælles samtale om forældrenes oplevelse af at arbejde på denne måde.
Til sidst viste lærerne en kort film, som de havde optaget i klassen tidligere på dagen. Forældrene kunne med deres egne øje se, at deres børn arbejdede, og at der var ro i klassen. Det blev også tydeligt for forældrene, hvordan det med klodser fungerer. I filmen kunne de fx se en elev, der satte sin klods op — og også se, at der ikke er en meget lang række af klodser.
Lærerne oplevede, at det gav ro hos forældrene, og stemningen vendte til at blive meget positiv.