Grøn taleboble: Jeg gik hjem og startede dagen efter – både jeg og eleverne elsker det. Rød taleboble: En øjenåbner! Jeg føler mig inspireret og klar til at ændre min praksis. Gul taleboble: Det bedste undervisningsværktøj, jeg har haft i 33 år. Blå taleboble: Eleverne får medbestemmelse – og læreren får overskud.

Fra pres til overskud: Når små greb skaber store forandringer i skolehverdagen

Erfaringer Hvad siger kursisterne? Nyheder Overskud

Der er noget sær­ligt ved at læse 10.000+ ærli­ge og entu­si­a­sti­ske til­ba­ge­mel­din­ger fra lære­re og pæda­go­ger, der har været på kur­sus. Ikke for­di de har fået nyt softwa­re, fan­cy gad­gets eller fle­re res­sour­cer – men for­di de har fået red­ska­ber og mod til at for­an­dre deres prak­sis.

Fæl­lesnæv­ne­ren i til­ba­ge­mel­din­ger­ne er klar:
Det hand­ler om at ska­be over­skud – og at kun­ne fast­hol­de de posi­ti­ve for­an­drin­ger.

Når lærere siger: ”Jeg har fået lyst til mit arbejde igen”

Et kur­sus­for­løb bestå­en­de af ‘Skab over­skud i hver­da­gen’, ‘Fast­hold den posi­ti­ve for­an­dring’ og ‘Få ele­ver­nes mål akti­ve i hver­da­gen’ har siden 2012 sam­let begej­stre­de eva­lu­e­rin­ger fra lære­re i hele lan­det. Man­ge har del­ta­get efter år med fru­stra­tio­ner over mang­len­de ro, struk­tur og mulig­hed for at nå alle ele­ver.
Del­ta­ger­ne frem­hæ­ver især:

  • Tyde­lig struk­tur i under­vis­nin­gen, der ska­ber ro og over­blik
  • Red­ska­ber til under­vis­nings­dif­fe­ren­ti­e­ring, som er til at bru­ge i prak­sis
  • Mulig­hed for at hjæl­pe fle­re ele­ver uden at bli­ve blæks­p­rut­te
  • For­an­drin­ger, der hol­der – for­di de er rea­li­sti­ske

“Jeg har fået nye ide­er og stra­te­gi­er til, hvor­dan jeg kan byg­ge min under­vis­ning op, så jeg kan nå bed­re og mere ud til alle ele­ver.” – Kur­sus­del­ta­ger

“Jeg føler mig godt klædt på til at gå i gang – og det bob­ler af idéer!” – Dia­na Dybkjær

Overskud er ikke luksus – det er nødvendigt

I en tid hvor lære­re balan­ce­rer mel­lem høje fag­li­ge krav, inklu­sion og ele­ver med meget for­skel­li­ge behov, er det afgø­ren­de at fin­de syste­mer, der ska­ber over­blik – ikke stress.

Kur­set viser, hvor­dan over­skud ikke ska­bes ved at løbe hur­ti­ge­re, men ved at orga­ni­se­re smar­te­re. Uge­ske­ma­Re­vo­lu­tio­nen og arbej­det med elev­mål og struk­tur­red­ska­ber har givet del­ta­ger­ne kon­kret hjælp til at ryd­de op i kom­plek­si­te­ten.

“Jeg er ble­vet bekræf­tet i, at det er muligt både at dif­fe­ren­ti­e­re og ska­be inklu­sion – uden at gå ned med stress.” – Kur­sus­del­ta­ger

En hverdag med retning – og virkning

Det mest tan­ke­væk­ken­de i til­ba­ge­mel­din­ger­ne er måske det­te:
De fle­ste hav­de ikke brug for at lære mere teo­ri – de hav­de brug for at se, hvor­dan det kan gøres i prak­sis.

“Jeg fik mulig­hed for at afprø­ve det på egen krop – og mær­ke, hvor­dan det vir­ker.”
“Det var prak­sisnært, jord­nært og til at gå til.”
“Jeg fik mod til at star­te alle­re­de man­dag mor­gen.”

Når lære­re efter blot én dag mel­der til­ba­ge, at de både er inspi­re­re­de, afkla­re­de og klar til at hand­le – så har noget vir­ket.

 

Før og efter kursus - hvad oplever kursisterne

 

Små greb, stor effekt

Kur­set viser, at det ikke kræ­ver et para­dig­meskift at ska­be for­an­drin­ger. Det kræ­ver:

  • Et klart for­mål
  • Kon­kre­te værk­tø­jer
  • Mod og opbak­ning til at gøre tin­ge­ne lidt ander­le­des

Og vig­tigst af alt: Det kræ­ver, at lære­re bli­ver mødt som pro­fes­sio­nel­le, der ønsker at lyk­kes.

Når kur­si­ster siger: “Det her bur­de alle have som en del af lærer­ud­dan­nel­sen”, og “Det her er det bed­ste, jeg har ople­vet i mine 33 år som lærer”, så er det ikke bare et skul­der­klap.

Det er en påmin­del­se om, at god under­vis­ning ikke bare hand­ler om meto­der. Den hand­ler om men­ne­sker, mod og mening.

Har du også lyst til at ople­ve, hvor­dan små ændrin­ger kan gøre en stor for­skel i din hver­dag?
Så er næste for­løb klar til dig – med over­skud, struk­tur og ener­gi i ryg­sæk­ken.

 

Find et kur­sus nær mig