Ro i undervisningen — halvt eller helt kryds?
Uro? – min nysgerrighed er vakt. Der skal være ro i undervisningen, når klassen arbejder med Ugeskema.
Det er en noget skeptisk lærer, der møder mig, da jeg holder kursus. Hun har med sine egne øjne været ude at se – og navnlig høre – Ugeskema i praksis. Hun er ikke begejstret. ”Hvis der skal være så meget uro, så er Ugeskema altså ikke noget for mig,” konstaterer hun tørt.
“Uro i undervisningen?”
Jeg spørger ind til, om eleverne skal starte med at sætte et halvt kryds, når de begynder på en opgave, og den skeptiske lærer bekræfter, at det er præcis sådan, det foregår.
Jeg smiler ved mig selv og tænker, at der har vi svaret på uroen. Det er helt naturligt, at der opstår uro, når hele klassen bare står og venter for at sætte et halvt kryds.
Hos mig krydser eleverne først af på Ugeskemaet, når de har løst en opgave. De bliver færdige på forskellige tidspunkter, så der opstår ikke kø – og du kan bevare roen i din undervisning.