Uro i undervisningen

Ro i undervisningen

Klasseledelse

Ro i undervisningen — halvt eller helt kryds?

Uro? – min nys­ger­rig­hed er vakt. Der skal være ro i under­vis­nin­gen, når klas­sen arbej­der med Uge­ske­ma.

Det er en noget skep­tisk lærer, der møder mig, da jeg hol­der kur­sus. Hun har med sine egne øjne været ude at se – og navn­lig høre – Uge­ske­ma i prak­sis. Hun er ikke begej­stret. ”Hvis der skal være så meget uro, så er Uge­ske­ma alt­så ikke noget for mig,” kon­sta­te­rer hun tørt.

“Uro i undervisningen?” Uro i undervisningen? Der skal ikke være uro, når klassen arbejder. Vil du have ro i undervisningen? Tips og ideer. Efteruddannelse lærer

Jeg spør­ger ind til, om ele­ver­ne skal star­te med at sæt­te et halvt kryds, når de begyn­der på en opga­ve, og den skep­ti­ske lærer bekræf­ter, at det er præ­cis sådan, det fore­går.

Jeg smi­ler ved mig selv og tæn­ker, at der har vi sva­ret på uro­en. Det er helt natur­ligt, at der opstår uro, når hele klas­sen bare står og ven­ter for at sæt­te et halvt kryds.

Hos mig kryd­ser ele­ver­ne først af på Uge­ske­ma­et, når de har løst en opga­ve. De bli­ver fær­di­ge på for­skel­li­ge tids­punk­ter, så der opstår ikke kø – og du kan beva­re roen i din under­vis­ning.

helt ro i under­vis­nin­gen