Site icon UgeskemaRevolutionen®

Varieret skoledag

Du kan nemt skabe en varieret skoledag, når du tilrettelægger en stor del af elevernes skoledag med UgeskemaRevolutionen. Du skaber variationen inden for Ugeskemaets rammer. 

Mine ele­ver arbej­der med Uge­ske­ma det meste af dagen. Ele­ver­ne kan veks­le mel­lem opga­ver fra for­skel­li­ge fag og mel­lem opga­ver med for­skel­lig grad af fysisk akti­vi­tet.

Du skaber variationen inden for Ugeskemaets rammer

Jeg vil anbe­fa­le, at du også byg­ger akti­vi­te­ter­ne fra den under­støt­ten­de under­vis­ning ind i Uge­ske­ma­et sam­men med de bog­li­ge opga­ver. På den måde får ele­ver­ne et Uge­ske­ma, der er fyldt med man­ge opga­ve­ty­per og for­skel­li­ge måder at lære på. Ud over de bog­li­ge akti­vi­te­ter kan Uge­ske­ma­et inde­hol­de opga­ver, der til­go­de­ser for­skel­li­ge lærings­sti­le, kre­a­ti­ve opga­ver, bevæ­gel­se, dis­kus­sion, reflek­sion og så vide­re.

Inklusion i en lang og varieret skoledag

Inklu­sion kan fak­tisk godt lade sig gøre i en lang og vari­e­ret sko­le­dag. Alle børn – også børn med sær­li­ge behov – får mulig­hed for at navi­ge­re, når klas­sen arbej­der med Uge­ske­ma. Her er det nem­lig ele­ver­ne, der selv væl­ger gra­den af vari­a­tion henover ugen.
Med dit kend­skab til ele­ver­ne, sam­men­sæt­ter du Uge­ske­ma­et, så det pas­ser til hver enkelt barn.

Eleverne vælger graden af variation

En lang sko­le­dag med man­ge skift kan ellers ofte være en stor udfor­dring for børn med sær­li­ge behov. Vari­a­tio­nen er god, men skif­te­ne kan være svæ­re. Det gæl­der for man­ge børn — med eller uden sær­li­ge behov — når vi i vores bestræ­bel­ser på at ska­be vari­a­tio­nen, afbry­der ele­ver­nes for­dy­bel­se. På andre tids­punk­ter kæm­per vi for at ska­be for­dy­bel­sen…

Variation og faglig fordybelse

Når klas­sen arbej­der med Uge­ske­ma, kan du på sam­me tids­punkt til­go­de­se både vari­a­tion og fag­lig for­dy­bel­se.

Jeg tæn­ker til­ba­ge på en klas­se, hvor der var vir­ke­lig meget uro. Ele­ver­ne vil­le ger­ne arbej­de, og deres lærer vil­le ger­ne gøre det godt. Mens de var i gang med at løse opga­ver, vil­le hun ger­ne sæt­te en anden akti­vi­tet i gang for at ska­be vari­a­tio­nen.

Det viste sig, at uro­en i klas­sen opstod, for­di ele­ver­ne var top-fru­stre­re­de over hele tiden at bli­ve afbrudt. De vil­le bare ger­ne have lov til at for­dy­be sig.  Der gik et let­tel­sens suk gen­nem klas­sen, da jeg sat­te ord på, og roen ind­fandt sig lige med det sam­me, da klas­sen fik lov til at arbej­de med Uge­ske­ma.

De vil bare gerne fordybe sig

Når klas­sen arbej­der med Uge­ske­ma, kan ele­ver­ne for­dy­be sig i opga­ver­ne og selv skif­te til en anden opga­ve­ty­pe, når de er klar til det.

Lektiecafé, understøttende undervisning og bevægelse

Jeg har lavet en video, hvor  du kan fin­de inspira­tion til orga­ni­se­ring af lek­tiecafé, under­støt­ten­de under­vis­ning og bevæ­gel­se i under­vis­nin­gen, når du arbej­der med Uge­ske­ma­Re­vo­lu­tio­nen.

Du får mulig­hed for at ska­be en vari­e­ret sko­le­dag med ro og for­dy­bel­se for alle børn.

Tid til alle

Når der er fle­re fag i spil på Uge­ske­ma­et, arbej­der ele­ver­ne jo på sam­me tids­punkt med man­ge for­skel­lig­ar­te­de opga­ver. Det er fak­tisk et plus som lærer, for det bety­der, at du får fri­gi­vet din tid til at hjæl­pe der, hvor der er behov for det – det er jo ikke alle opga­ver, der kræ­ver lige meget hjælp.

Det er et plus som lærer

Når klas­sen arbej­der med Uge­ske­ma, får du fri­gi­vet din tid til at føl­ge ele­ver­nes læring og vej­le­de dem i pro­ces­sen. Min erfa­ring er, at det giver et godt ind­blik i den enkel­te elev og et sam­let over­blik over klas­sen.

Uge­ske­ma­et giver dig mulig­hed for at have dia­lo­gen med hver enkelt elev eller en lil­le grup­pe af gan­gen, frem­for 28 ele­ver på en gang. Du får mulig­hed for at føl­ge hver enkelt elev meget tæt­te­re.

Du bru­ger Uge­ske­ma­et som sty­rings­red­skab, så du hele tiden beva­rer over­blik­ket.

Få alle red­ska­ber­ne i bogen eller på kur­ser­ne.

Exit mobile version