Site icon UgeskemaRevolutionen®

Rullende indskoling og Ugeskema

Nogle skoler vælger at planlægge rullende indskoling med aldersintegreret undervisning på stamhold, ‘farvehold’ og tværfaglige hold. Men det kan gøres mere enkelt og overskueligt – både for elever og lærere.

Alder­s­in­te­gre­ret under­vis­ning med man­ge skif­ten­de hold kan være et udtryk for, at sko­len ønsker at til­ret­te­læg­ge under­vis­nin­gen, så den til­go­de­ser hver enkelt elev bedst muligt. Anta­gel­sen er, at med mere homo­ge­ne hold er det nem­me­re at ram­me alle ele­ver, selv­om hele hol­det bli­ver under­vist i det sam­me stof på sam­me tids­punkt.

De man­ge skift i løbet af dagen giver til gen­gæld tran­ge kår for for­dy­bel­sen, og de man­ge skift kan være en stor udfor­dring for børn med sær­li­ge behov.

Rullende indskoling – enkelt og overskueligt

Når du arbej­der med Uge­ske­ma, er det ikke nød­ven­digt at ind­de­le børn på kryds og tværs efter fag­li­ge eller soci­a­le kri­te­ri­er. Det kan nem­lig lade sig gøre at dif­fe­ren­ti­e­re under­vis­nin­gen ved hjælp af Uge­ske­ma­et. Uden de man­ge fysi­ske skift på faste tids­punk­ter i løbet af dagen/ugen, får ele­ver­ne mere ro til for­dy­bel­se.

Med rul­len­de ind­sko­ling mod­ta­ger sko­len nye ele­ver i løbet af sko­le­å­ret. Alt det nye de skal præ­sen­te­res for, har de andre alle­re­de lært. Har sko­len valgt at opde­le ele­ver­ne på for­skel­li­ge skif­ten­de hold, vil jeg fore­slå, at du bru­ger de niveau­del­te hold til den­ne kor­te ugent­li­ge intro­duk­tion.

Andre opga­ver kan løses af alle ele­ver, og dis­se opga­ver kan intro­du­ce­res på det alder­s­in­te­gre­re­de stam­hold. Resten af tiden vil jeg anbe­fa­le, at ele­ver­ne arbej­der med Uge­ske­ma – uan­set om de befin­der sig på det ene eller det andet hold.

I kan have glæ­de af at hæn­ge Uge­ske­ma­er­ne et cen­tralt sted, for eksem­pel i et fæl­les­rum, så ele­ver­ne frit kan væl­ge opga­ver fra beg­ge Uge­ske­ma­er. Det giver bed­re mulig­hed for for­dy­bel­se og fle­re valg­mu­lig­he­der for ele­ver­ne.

Læs mere om vari­a­tion og fag­lig for­dy­bel­se

Exit mobile version