Efter kun ét år med Ugeskema er det faglige niveau steget markant. Anja fortæller, hvordan karaktererne i klassen steg fra 02 og 4 i starten af skoleåret til 7 – ja, til afgangsprøven i dansk fik hele 16 ud af 26 elever i klassen endda 10 eller 12, og klassen endte med et snit på 8,9.
Da Anja overtog en sammenlagt 9. klasse efter sommerferien, begyndte hun at arbejde med Ugeskema. Eleverne syntes, at det var sjovt, og jeg var måske også lidt mere kreativ i måden, jeg lavede opgaverne på, fortæller Anja. Eleverne fandt hurtigt ud af, at de blev nødt til at lave opgaverne, og så begyndte de at arbejde…
Se videoen med Anja.
“Jeg hedder Anja, og jeg underviser i dansk på 9. årgang. Jeg fik efter ferien en klasse, der var slået sammen af to. Det var en klasse, hvor pigerne især var rigtig dygtige til at deltage i undervisningen, og drengene sagde ingenting. Jeg fik også lidt fornemmelsen af, at de måske heller ikke altid fik lavet alting, fordi de var i hvert fald gode til, at hvis de skulle sige noget, så sagde de noget til de første to opgaver, og så overtog pigerne resten. Så tænkte jeg, at det gik jo ikke, fordi jeg kunne ikke rigtigt give dem nogle mundtlige karakterer.
Jeg begyndte at lave Ugeskema og satte dem til at lave de her opgaver, og det syntes de faktisk var rigtig sjovt. For det første var jeg måske også lidt mere kreativ i den måde, jeg lavede opgaver på, men de fandt hurtigt ud af, at de blev nødt til at lave opgaverne, for jeg kunne jo tjekke, om de havde lavet dem. Det gjorde, at jeg kom til at høre rigtig mange drenge, der deltog, og de steg i karakter i gennemsnit fra 02 og 4 til 7, og til eksamen der fik de faktisk også rigtig gode karakterer. Klassen som gennemsnit fik 8,9 i snit, og 16 ud af 26 fik 10 eller 12 til afgangsprøven.”
Vil du læse flere erfaringer?