Site icon UgeskemaRevolutionen®

Et lys og en vej for en kommende lærer

Lærerstuderende anmelder den nye bog fra UgeskemaRevolutionen

 

Natasha Mik­kel­sen, 4. års lærer­stu­de­ren­de 2019

Jeg blev før­ste gang præ­sen­te­ret for Uge­ske­ma­Re­vo­lu­tio­nen, da jeg skul­le i gang med min 3. og sid­ste prak­tik­pe­ri­o­de. Jeg kør­te direk­te på bibli­o­te­ket og lån­te Kari­nas før­ste bog om Uge­ske­ma­Re­vo­lu­tio­nen og hav­de stor glæ­de af den­ne under­vis­nings­me­to­de i mit sid­ste prak­tik­for­løb. Jeg blev der­for begej­stret, da jeg for nylig fik mulig­hed for at anmel­de den nye Uge­ske­ma-bog, som er en fan­ta­stisk fort­sæt­tel­se til den før­ste bog.

Den nye bog er skre­vet i lyset af den nye fol­ke­sko­lere­form og giver en glim­ren­de vej­vis­ning til, hvor­dan inklu­sion fak­tisk kan lyk­kes.

”Bogen giver en glimrende vejvisning til, hvordan inklusion faktisk kan lykkes.”

Vi bli­ver stop­fodret med inklu­sions­be­gre­bet på stu­di­et, men bli­ver også i vores prak­tik­ker ramt af en vir­ke­lig­hed, som ikke altid helt stem­mer overens med det vi lærer om på stu­di­et. Det føles på man­ge måder over­væl­den­de at skul­le sen­des ud i den vir­ke­lig­hed om få måne­der. Hel­dig­vis har jeg fået for­ny­et ener­gi og mod på det­te efter at have læst den nye bog om Uge­ske­ma­Re­vo­lu­tio­nen.

”Heldigvis har jeg fået fornyet energi og mod på skolens virkelighed, efter jeg har læst bogen.”

Kari­na beskri­ver så fint i sin bog, at refor­mer­ne kom­mer oppe­fra, og revo­lu­tio­ner kom­mer fra fol­ket. Fol­ket skal her ses som lære­re, pæda­go­ger og skole­le­de­re. Jeg ved alle­re­de nu, at Uge­ske­ma­Re­vo­lu­tio­nen kom­mer til at bli­ve en stor del mit kom­men­de job som lærer. Med hån­den på hjer­tet, vil jeg ønske for lærer­ud­dan­nel­sen, at man begyn­der at intro­du­ce­re og under­vi­se i, hvor­dan man kan bru­ge Uge­ske­ma som under­vis­nings­red­skab i fol­ke­sko­len.

”Jeg ønsker for læreruddannelsen, at man begynder at introducere og undervise i, hvordan man kan bruge Ugeskema som undervisningsredskab i folkeskolen.”

Knap 4 år på stu­di­et er gået, og for før­ste gang ser jeg et lys og en vej for mig som kom­men­de lærer. Noget af det, jeg bli­ver aller­mest dra­get af i Kari­nas bog, er, hvor­dan hun foku­se­rer på, hvor­dan ele­ver­ne blot skal bli­ve så dyg­ti­ge, som de nu kan. Bogen giver mig red­ska­ber til at kun­ne under­vi­se uden at skul­le tæn­ke over buzz-ord som ’dif­fe­ren­ti­e­ring’ og ’inklu­sion’, for­di vir­ke­lig­he­den i dis­se begre­ber sker helt natur­ligt i under­vis­nin­gen med Uge­ske­ma­Re­vo­lu­tio­nen.

”For første gang ser jeg et lys og en vej for mig som kommende lærer.”

Bogen ser­ve­rer en lang ræk­ke meto­der og red­ska­ber til at kun­ne væk­ke ele­ver­nes lyst til læring, som blandt andet helt natur­ligt opstår, når ele­ver­ne plud­se­lig skal til at have medansvar for egen læring.

Som kom­men­de ind­sko­lings­læ­rer har man­ge af mine tan­ker kred­set om, hvor­dan jeg skal ind­ret­te mit klas­se­lo­ka­le. Der er et pænt styk­ke om net­op det­te i bogen, som hed­der ”Rum giver ro”. Det­te afsnit inde­hol­der en per­fekt og meget velud­ført gui­de til, hvor­dan man kan få mest ud af indret­nin­gen i klas­se­lo­ka­let. Med Uge­ske­ma­Re­vo­lu­tio­nen er under­vis­nin­gen ikke læn­ge­re base­ret på, at man som lærer står og under­vi­ser for­an tav­len, og det giver her­med nog­le helt andre mulig­he­der for klas­se­rums­in­dret­ning.

”Der en perfekt og meget veludført guide til, hvordan man kan få mest ud af indretningen i klasselokalet.”

Det kom­men­de for­æl­dre­sam­ar­bej­de fyl­der også en stor del af mine tan­ker for tiden. Bogen inde­hol­der et helt kapi­tel om for­æl­dre­sam­ar­bej­de, og det giver en mas­se tips og mulig­he­der for mig som kom­men­de Uge­ske­ma-lærer.

Jeg er glad for, at jeg har fået kend­skab til Uge­ske­ma­Re­vo­lu­tio­nen, og jeg glæ­der mig til at træ­de ind i lærer­ger­nin­gen med beg­ge Uge­ske­mabø­ger under armen.

Natasha Mik­kel­sen, 4. års lærer­stu­de­ren­de

 

Her kan du se mere og læse uddrag af bogen

Køb bogen
Exit mobile version