Idé til forældremødet

Forældresamarbejde

For et par måne­der siden for­tal­te to lære­re mig om, hvor­dan de hav­de gre­bet bekym­rin­gen an i deres for­æl­dre­grup­pe. Til for­æl­dre­mø­det valg­te de at bru­ge noget af tiden på at lade for­æl­dre­ne arbej­de med Uge­ske­ma. Nog­le af de opga­ver, de byg­ge­de ind i Uge­ske­ma­et til for­æl­dre­ne, var:

  • eva­lu­e­ring af klas­se­reg­ler
  • case om hvor­dan for­æl­dre­ne kun­ne bidra­ge til inklu­sion
  • arran­ge­men­ter i klas­sen
  • pau­se

Efter­føl­gen­de hav­de de en fæl­les sam­ta­le om for­æl­dre­nes ople­vel­se af at arbej­de på den­ne måde.

Til sidst viste lærer­ne en kort film, som de hav­de opta­get i klas­sen tid­li­ge­re på dagen. For­æl­dre­ne kun­ne med deres egne øje se, at deres børn arbej­de­de, og at der var ro i klas­sen. Det blev også tyde­ligt for for­æl­dre­ne, hvor­dan det med klod­ser fun­ge­rer. I fil­men kun­ne de fx se en elev, der sat­te sin klods op — og også se, at der ikke er en meget lang ræk­ke af klod­ser.

Lærer­ne ople­ve­de, at det gav ro hos for­æl­dre­ne, og stem­nin­gen vend­te til at bli­ve meget posi­tiv.